Sløngeldage og børnekultur: Vi vil dyrke de høje ambitioner til hverdag som til fest

Med Sløngeldagene har Skanderborg Kommune fået et fyrtårn!

Af Anne Heeager og Tage Nielsen, hhv. byrådskandidat og byrådsmedlem for Radikale Venstre

Programmet for 2017 er imponerende, og det er glædeligt at se, at børnekulturen bliver taget alvorligt. Vi har dog ikke alene brug for fyrtårne i forhold til enkeltstående arrangementer. Tværtimod har vi behov for ambitiøse mål også for den del af kulturlivet, der vedrører de daglige tiltag.

Skanderborg Kommunes kulturpolitik indeholder mange oplysninger om tingenes tilstand. Her skinner det igennem, at vi bor i en kommune fyldt med engagerede og aktive borgere. I forhold til børnene fremgår det, at Kulturskolen hver uge møder op mod 1.800 børn til undervisning i bl.a. sang og musik. Det står også beskrevet, hvordan børn i dagtilbud, på skoler, i SFO’er og klubber deltager i kulturelle aktiviteter. Endeligt fremgår det, at mere end 16.000 børn og unge er medlem af en af de mange foreninger på kultur- og fritidsområdet. Dette udgangspunkt er vi glade for og stolte over!

Men vi skal hæve ambitionsniveauet yderligere. For hvorfor er over 3.000 børn og unge ikke en del af foreningslivet? Spørgsmålet er væsentligt, fordi et aktivt fritidsliv er indgangsbillet til meningsgivende og værdifulde fællesskaber – også for børn i udsatte positioner.

I Skanderborg Kommune er der mulighed for økonomisk støtte til fritidsaktiviteter, der hvor pengene er små. Det er derfor formentlig ikke økonomien, der afholder børn og unge fra at deltage. Snarere skal vi blive bedre til at tydeliggøre, at vores mange fantastiske tilbud er for alle, ligesom Skanderborg Kommune i højere grad skal dyrke denne dagsorden i samarbejdet og dialogen med foreningerne. For vi står med en samfundsopgave, som vi kun kan løse sammen.

I Radikale Venstre har vi en ambition om, at alle børn og unge i Skanderborg Kommune skal være med i fællesskaber i deres fritid, hvor de kan udfolde deres talent og dyrke deres interesser.