Konstitueringsaftale med radikale aftryk

Mandag d. 11. december holdt det nye byråd i Skanderborg Kommune konstituerende møde.

Af Anne Heeager og Tage Nielsen, byrådsmedlemmer for Radikale Venstre i Skanderborg Kommune

I Radikale Venstre glæder vi os over en god proces frem mod mødet. Samtidig glæder vi os over, at de mærkesager, vi gik til valg på, er at finde som en væsentlig del af konstitueringsaftalen.

Med konstitueringen fordelte de politiske partier en række poster og tillidshverv imellem sig. Herudover har partierne bag Jørgen Gaarde udpeget seks konkrete indsatsområder for de kommende fire år. Blandt disse indsatsområder ønsker vi særligt at fremhæve de to, der vedrører børn og unge. I konstitueringsaftalen lyder det således:

- Anlægsmæssigt skal der sættes markant flere penge af til anlægsopgaver på skole og daginstitutionsområdet

- Børne- og familieindsatsen skal forbedres og der skal satses på mere forebyggelse og social indsats – ikke mindst på skoler og daginstitutioner. Radikale Venstre gik til valg under sloganet ”Vores Skanderborg investerer i børn og unge”.

Vi glæder os derfor også over konstitueringsaftalens ord på dette punkt. I de kommende fire år vil vi arbejde for, at de bliver til virkelighed! Herudover er vi i Radikale Venstre glade for, at også kulturen, der er med til at binde os alle sammen og skabe fællesskab i vores kommune, er fremhævet. Det lyder således:

- Kommunens styrkepositioner på kulturområdet skal analyseres med henblik på en mere fokuseret kulturindsats, som tager udgangspunkt i forenings- og frivilliglivet.

Samlet set er det en konstitueringsaftale, som vi er rigtig glade for og stolte over, og vi glæder os til at føre den ud i livet sammen med byrådets øvrige partier. Vi takker for den tillid, vi er blevet vist fra alle jer, der stemte på os. Samtidig vil vi ønske alle en glædelig jul og et godt nytår.